Projekt „Pod lupą Gimnazjalisty: Fenologia w Łysym Młynie"
W marcu 2015r.,w ramach współpracy z Ogrodem Botanicznym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i kołem przyrodniczym przy Gimnazjum nr 2 w Murowanej Goślinie, został opracowany projekt „Pod lupą Gimnazjalisty: Fenologia w Łysym Młynie”.
Projekt miał na celu poznanie budowy i rozwoju podstawowych gatunków roślin zielnych w zależności od astronomicznych i fenologicznych pór roku, a także zachęcenie młodych ludzi do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Podczas spotkań przygotowawczych wyznaczono 7 stałych powierzchni, na ścieżce Rola wody w przyrodzie znajdującej się
w okolicy Łysego Młyna. Założeniem było poznanie jak największej liczby roślin zielnych. Zebrane dane z obserwacji terenowych, w tym zdjęcia, będą wykorzystane do opracowania danych na zajęciach koła przyrodniczego.
Obserwacje fenologiczne Łysy Młyn
Cel:
Poznanie budowy i rozwoju podstawowych gatunków roślin zielnych w zależności od astronomicznych i fenologicznych pór roku.
Uczeń:
- Wie czym zajmuje się fenologia i poznaje zasady prowadzenia obserwacji fenologicznych
- Potrafi rozpoznać podstawowe gatunki roślin zielnych z użyciem klucza do oznaczania roślin
- Poznaje i utrwala znaczenie czynników zewnętrznych wpływających na tempo rozwoju roślin
- Uczy się wyciągać wnioski na podstawie prowadzonych obserwacji
- Poszerza swoje wiadomości przyrodnicze poprzez uczestnictwo w projekcie wykraczającym poza ramy programu nauczania w Gimnazjum
- Rozwija swoją kreatywność prowadząc blog internetowy
Plan projektu:
- Rozpoczęcie obserwacji fenologicznych na przełomie marca i kwietnia - w zależności od warunków meteorologicznych na terenie ścieżki przyrodniczej „Rola wody w przyrodzie” Ośrodka Edukacji Leśnej „Łysy Młyn”
- Obserwacje wyznaczonych roślin (załącznik 1) prowadzone są raz w tygodniu lub raz na dwa tygodnie na wyznaczonych przez leśnika powierzchniach
- Spostrzeżenia podczas ćwiczeń terenowych odnotowywane są w arkuszu obserwacji fenologicznych (załącznik 2)
- Założenie bloga dotyczącego obserwacji fenologicznych, na którym uczniowie będą mogli się podzielić swoimi spostrzeżeniami z innymi użytkownikami Internetu
- Link do bloga docelowo będzie umieszczony na platformie edukacyjnej www.wlin.pl w zakładce fenologia oraz promowany na fanpagu facebookowym Nadleśnictwa Łopuchówko
- Projekt zakończy się w październiku, poprzez podsumowanie półrocznej pracy. *
*UWAGI
- W przypadku możliwości przyjazdu uczniów tylko raz na dwa tygodnie, pracownicy Łysego Młyna prześlą kartę i wykonane zdjęcia uczniom, tak aby część wniosków można było opracowywać w ramach zajęć na terenie szkoły. Zastosowane rozwiązanie zapewni dokładniejsze obserwacje i wierniejsze wnioski jednocześnie ograniczając koszty dojazdów do Ośrodka Edukacji Leśnej „Łysy Młyn” w Biedrusku.
- W projekcie w ramach „dodatkowych informacji” możliwe są również spostrzeżenia, spoza zakresu obserwacji roślin. Zgodnie z dodatkowymi zainteresowaniami uczniów możemy dowolnie rozbudowywać nasz blog.
- Rozpoczęcie i zakończenie projektu jest związane z warunkami pogodowymi. Obserwując obecną aurę wegetacja rozpocznie się wcześniej aniżeli na początku kwietnia i z pewnością zakończy jeszcze we wrześniu.
- W czasie trwania projektu współpracujemy z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-sieciowym oraz Ogrodem Botanicznym im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Projekt został zakończony w grudniu, jego efektem projektu są plakaty eksponowane na wystawie w Łysym Młynie, prezentujące zaobserwowane zjawiska fenologiczne. Wystawa będzie także pokazana w Gimnazjum nr 2 w Murowanej Goślinie i innych zgłoszonych instytucjach.
Dzięki pracy projektowej uczniowie nie tylko mieli okazję zdobywać wiedzę przyrodniczą poprzez obserwację, ale także poznawać siebie, bawić się i uczyć w warunkach innych niż szkolna klasa.